Skip to main content

Platforma raportowania Logowanie

Metoda komunikatywna – co to takiego?


W metodzie komunikatywnej (zwanej także komunikacyjną) jakiej używamy w Advantis podczas szkoleń językowych dla firm kładziemy nacisk, jak nazwa wskazuje, na komunikatywność (czyli innymi słowy porozumiewanie się) w języku docelowym. Najważniejsze jest przekazanie przez ucznia treści, natomiast poprawność językowa stoi na drugim planie. Błędy jakie mogą być popełniane przez uczniów nie są początkowo poprawiane (o ile nie zaburzają komunikacji), dzięki czemu nawet osoby nieśmiałe nie powinny się stresować mówieniem w obawie przed tym, że być może powiedzą coś niepoprawnie i się ośmieszą. W końcu ważniejsze jest to, czy uda nam się załatwić nasze sprawy, a nie to czy zabrylujemy nienagannym użyciem skomplikowanych struktur językowych.

Druga sprawa to fakt, że szczególnie w przypadku języka angielskiego częściej porozumiewamy się przy jego użyciu z osobami dla których jest to również język obcy, gdyż wg danych na rok 2022 z ponad 1,4 miliarda wszystkich użytkowników języka angielskiego na świecie, ponad miliard(!) stanowią osoby dla których jest to drugi język (źródło).

Oznacza to, że same są na mniej lub bardziej zaawansowanym poziomie jego nauki i niekoniecznie zwrócą uwagę czy ich rozmówca stosuje poprawnie wszystkie czasy gramatyczne, zaliż używa kwiecistej mowy okraszanej idiomami czy czasownikami frazowymi. Śmiem wręcz twierdzić, że w tym drugim przypadku bardziej nawet doceni prostotę wypowiedzi, niż zbyt „zaawansowane” słownictwo.

Wracając jednakże do naszych zajęć, nacisk na komunikację nie oznacza oczywiście że w ogóle nie przejmujemy się gramatyką i promujemy niechlujność językową. Wprost przeciwnie: prezentowane struktury są zawsze poprawne, najczęściej bazują na żywym języku jakiego współcześnie używa się w krajach z danej strefy językowej. Nagrania czy teksty używane podczas zajęć pochodzą ze źródeł autentycznych lub opierają się na typowych sytuacjach z życia codziennego. Oznacza to, że mimo nacisku na mówienie, nie zaniedbujemy pozostałych sfer: słuchania, czytania i pisania.

W czasie naszych kursów języka angielskiego, ale także innych: niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego czy włoskiego, najczęściej korzystamy z podręczników wiodących wydawnictw językowych. Wzbogacamy je ponadto materiałami dodatkowymi, których celem jest urozmaicenie zajęć, ciągłe motywowanie uczniów do nauki poprzez inspirujące tematy i zadania do wykonania podczas samego szkolenia językowego stacjonarnie w firmie lub online, ale też indywidualnie, podczas pracy samodzielnej w domu. Tak, w domu: gdyż świadomi potrzeby kontaktu ucznia z językiem także poza lekcją, zgodnie z metodą „małych kroków” zachęcamy naszych kursantów do chociażby 5 minut dziennie z językiem w różnych atrakcyjnych formach, jak np. oglądanie filmów, ulubionych seriali czy interesujących ich osobiście nagrań na YouTubie w oryginalnej wersji językowej, czytanie uproszczonych wersji (a na wyższych poziomach oryginalnych) książek w języku jakiego się uczą, artykułów czy wpisów na blogach obcojęzycznych, lecz także wykorzystania aplikacji wspomagających naukę języków obcych, czy też platform i stron internetowych z ćwiczeniami gramatyczno-leksykalnymi oraz pomagającymi poprawić rozumienie ze słuchu. Tym samym dzięki maksymalnemu wystawieniu na język docelowy i ciągłym ćwiczeniom (np. odgrywanie scenek i dialogów, debaty i dyskusje) następuje automatyczna swego rodzaju eliminacja popełnianych błędów, a komunikacja przestaje sprawiać problemy.

Justyna Strzałka-Kalfas

Metodyk Szkoły Językowej Advantis