Skip to main content

Platforma raportowania Logowanie

Organizacja kursu dla firm a problem motywacji pracownikow

03.09.2024

Organizując kurs języka angielskiego, niemieckiego czy innych języków w firmie, spotykamy się dość często z pytaniami ze strony koordynatorów, szefów firm: „co zrobić,  aby pracownicy uczęszczali na zajęcia, przykładali się do nauki?” „ czy i jak możemy zmobilizować pracowników do nauki?” 

Pytania te dotyczą motywacji pracowników. Większość z nas słyszała o motywacji wewnętrznej i zewnętrznej. Postaramy się krótko na te kwestie odpowiedzieć właśnie w kontekście nauki języków obcych.

Motywacja wewnętrzna to coś, co sprawia, że sami od/ z siebie chcemy coś zrobić, osiągnąć, po coś „sięgnąć”, zdobyć kolejne umiejętności. Przykłady takiej motywacji z którą się spotkamy prowadząc kursy języków obcych:

–  ktoś jest ambitny i chce się rozwijać

–  widzi braki, które utrudniają mu funkcjonowanie np.: na wakacjach i chce usunąć dyskomfort

– chce udowodnić sobie lub komuś, że da rady

– porównuje się/ widzi jak inni radzą sobie w kwestiach językowych i chce, również radzić sobie jak inne osoby 

Motywacja zewnętrzna, to wszystkie działania, które ktoś podejmuje w stosunku do nas, chcąc wywrzeć na nas wpływ, abyśmy osiągnęli jakieś cele, posiedli określone kompetencje itp.

Przykłady takiej motywacji w obszarze nauki języków obcych są następujące:

– pracodawca finansuje część lub całość kursu np.: 70 – 100 % kosztu zajęć,  oferując wsparcie finansowe.  Obniża w ten sposób barierę „wejścia” w kurs, zachęcając do uczestnictwa w nim.

–  pracodawca finansuje częściowo kurs, pozostałą część płaci pracownik. Pracodawca zwróci koszty poniesione przez pracownika, gdy ten osiągnie określony poziom jego znajomości. 

– kurs językowy jest dostępny tylko dla tych, którzy na testach sprawdzających po określonym etapie nauki osiągną określony poziom znajomości, czyli w domyśle finansujemy tym, którzy wkładają w to pracę, uczą się.

– pracodawca przeznacza określone premie, nagrody dla pracowników, którzy osiągną najlepsze wyniki na teście/ach lub osiąganą określony poziom znajomości języka.

– w ścieżce kariery w firmie ustalone są jasno zasady, jaką znajomość języka powinien posiadać pracownik na określonym stanowisku. Firma mobilizuje w ten sposób pracownika do opanowania określonych kompetencji językowych.

Planując kurs językowy w firmie warto zastanowić się, jak optymalnie go zorganizować. Motywacja wewnętrzna pracowników może być czasami trudna do uchwycenia. Sygnałem może być np.: informacja, czy pracownik uzupełnił test poziomujący sprawdzający poziom znajomości języka, jak wcześniej podchodził do dodatkowych szkoleń, kursów itp.

Optymalnie jest, jeżeli chęć działania, osiągnięcia celu wychodzi od nas, czyli, gdy mamy motywacje wewnętrzną, natomiast rozsądnie skonstruowana motywacja zewnętrzna, taka którą możemy zaakceptować jest w stanie wesprzeć, „pchnąć nas” , aby dana rzecz osiągnąć. Zdarza się czasami, że kursanci sami proszą, aby lektor był wymagający, aby zadawał np.: zadania domowe i z nich rozliczał. 

Przedstawione powyżej rozwiązania zostały dla uproszczenia podzielone na dwa obszary związane z motywacja wewnętrzna lub zewnętrzną. Jednak należy zaznaczyć, że część z nich nie dotyczy tylko jednego obszaru, ale łączy w sobie obydwie motywacje. Jest tak np. w przypadku,  gdy pracownik częściowo (np.: w 20 – 30%) pokrywa koszt kursu. Aspektem motywacji zewnętrznej jest wsparcie finansowe, a  wewnętrznej to, że słuchacz zanim zacznie wydatkować środki zazwyczaj zbada swoją motywację wewnętrzną. 

Zobacz nasze pozostałe wpisy oraz wpisy w serwisie LinkedIn

Skontaktuj się z nami i umów zajęcia w swojej firmie

Advantis - logo sygnet

Następny krok

Jeśli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcielibyście otrzymać ofertę zapraszamy do kontaktu.