Skip to main content

Platforma raportowania Logowanie

Ty też możesz poprawić rozumienie ze słuchu cz. 2.


Praktyka czyni mistrza, czyli Ty też możesz poprawić swoje rozumienie ze słuchu! – c.d.

Skoro już wiesz co robić żeby poprawić swoją umiejętność rozumienia ze słuchu, podaję kilka sprawdzonych propozycji, skąd w ogóle brać nagrania. Możesz oczywiście oglądać także swoje ulubione seriale w wersji anglojęzycznej, czy też interesujące cię nagrania na youtubie oraz oczywiście polegać na tym co podpowie Ci Twój lektor np.: na kursie języka angielskiego dla firm, jednak poniżej kilka stron, gdzie w jak najbardziej czynny sposób możesz poćwiczyć.

  1. https://eslvideo.com/index.php
    – fragmenty programów rozrywkowych i naukowych, filmów, TED Talks, piosenki etc.
    – do każdego nagrania dostępna transkrypcja oraz ćwiczenia (np. uzupełnianie luk, pytania na zrozumienie); nacisk na zrozumienie całości
    – wyszukiwarka wg tematyki i poziomu zaawansowania (od początkującego do zaawansowanego)

  2. https://elllo.org/index.htm
    – nagrania audio oraz video wypowiedzi zarówno native speakers, jak i uczących się angielskiego (monologi, dialogi, akademicki angielski, animacje)
    – dostępna transkrypcja oraz ćwiczenia (np. uzupełnianie luk, pytania na zrozumienie), czasem też zakładka ze słownictwem (wytłumaczenie użytych zwrotów + przykłady )
    – różne akcenty
    – wyszukiwarka wg tematyki i poziomu zaawansowania (od początkującego do zaawansowanego), a także kraju pochodzenia osoby mówiącej

  3. https://www.esl-lab.com
    – nagrania audio oraz video w wykonaniu autora strony (mówi z akcentem amerykańskim), ale dostępni także inni rozmówcy (dzieci, nastolatki, różne akcenty)
    – nacisk na umiejętność codziennej komunikacji, dostępne też krótkie filmy na tematy kulturowe
    – dostępna transkrypcja nagrania oraz różnego typu quizy: pytania o informacje znajdujące się w nagraniu; pytania tylko w wersji audio, do których należy wybrać gramatycznie lub logicznie poprawną odpowiedź (→ ćwiczenie uczące komunikacji, funkcji językowych); układanie rozsypanych wyrazów w zdania; uzupełnianie luk; ćwiczenia wielokrotnego wyboru; ćwiczenia leksykalne; część nagrań ma wytłumaczenie trudniejszych zwrotów
    – wyszukiwarka wg tematyki i poziomu trudności (łatwy, średniozaawansowany, trudny)

  4. http://tubequizard.com
    – wywiady, fragmenty filmów, zwiastuny filmów, fragmenty różnych programów rozrywkowych, informacyjnych, wiadomości, piosenki
    – nacisk na wychwytywanie konkretnych słów, zwrotów (można słuchać całości, ale jest też ciekawa i przydatna opcja posłuchania tylko wybranego fragmentu – np. brakującego nam wyrazu: klika się w zdanie z luką – wtedy słyszymy dany fragment)
    – video z transkrypcją + quizy, czasem nacisk na gramatyczne czasy czy części mowy (słyszymy jak używane są w praktyce), czasem na konkretne słownictwo
    – wyszukiwarka wg tematyki, wymowy (Brytyjska/Amerykańska), poziomu (od A2 do C2)

  5. https://web2.uvcs.uvic.ca/courses/elc/listen/
    – słuchanie jak gramatyka jest używana w praktyce (Grammar points for listening): najpierw wyjaśnienie danego zagadnienia, potem nagranie, można też odsłuchiwać pojedynczych zdań , gdzie dana struktura jest użyta, trzeba wybrać właściwą odpowiedź, wg tego co się usłyszało albo bez słuchania, wg swojej wiedzy (można potraktować jako sprawdzenie się), odsłuchać już po zrobieniu ćwiczenia, zwrócić uwagę na wymowę, redukcję pewnych dźwięków.

Justyna Strzałka-Kalfas – Metodyk szkoły językowej Advantis