Skip to main content

Platforma raportowania Logowanie

Sprawdzenie wiedzy i ewaluacja on-line, jak to robią lektorzy języka obcego?


Technologia zrewolucjonizowała sektor edukacji umożliwiając zdalne nauczanie i zmieniając to, jak wygląda spora część kursów językowych. Jednak przy wszystkich zaletach e-learningu jednym z głównych wyzwań, z jakimi borykają się prowadzący zajęcia on-line, jest efektywne monitorowanie postępów kursantów. Bezpośredni kontakt z uczestnikiem zajęć pozwala na lepsze zrozumienie jego potrzeb, a także łatwiejszą identyfikację problemów. Prowadzący może momentalnie dostrzec czy uczeń jest zdezorientowany, zniechęcony, czy potrzebuje dodatkowej pomocy, obserwując jego mimikę twarzy, postawę ciała czy reakcje na zadania. W środowisku online te subtelne wskazówki często są niedostępne. Istnieje jednak szereg narzędzi, które mogą tu przyjść z pomocą, jednocześnie redefiniując przebieg lekcji języka obcego. Poniżej prezentujemy trzy metody, które zyskały uznanie podczas nauczania języków obcych online oraz konkretne narzędzia, które wykorzystują także lektorzy w szkole językowej Advantis.

Sprawdzenie wiedzy w atrakcyjnej i przystępnej formie


Narzędzie: Kahoot! czyli platforma do tworzenia quizów interaktywnych, które doskonale sprawdzą się w nauce języka on-line. Jest prosta w użyciu, a uczniowie uwielbiają rywalizować w czasie rzeczywistym. Dzięki Kahoot! lektor może na bieżąco monitorować postępy uczniów, a jednocześnie dodawać element grywalizacji do lekcji.

Zastosowanie: Regularne quizy pomagają w szybkim sprawdzeniu, czy uczniowie zrozumieli materiał. Dają również uczniom natychmiastową informację zwrotną na temat tego, co opanowali w ramach materiału, a z czym mają jeszcze problemy. Dzięki przyjaznej formie lektor może sprawdzać postępy swojej grupy bez ryzyka, że będą oni obawiać się “testu”.
Zarządzanie zadaniami, projektami i plikami w przyjazny sposób

Narzędzie: Google Classroom czyli całkowicie darmowe narzędzie dla prowadzących zajęcia, które pozwala na tworzenie, dystrybuowanie i ocenianie zadań. Jest integrowane z innymi narzędziami Google, takimi jak Dokumenty, Prezentacje czy Arkusze, co czyni zarządzanie dowolnym projektem proste i przejrzyste.

Zastosowanie: Zarządzanie plikami udostępnionymi w trakcie zajęć czy na przykład zadaniami do zrobienia po zajęciach, wgrywanie do classroom bazy źródeł w formie linków oraz checklist, pozwalających grupie na śledzenie swoich postępów i poinformowanie prowadzącego o tym, czy wywiązali się z “zadania domowego”.
Interaktywne Narzędzia do nauki po oraz w trakcie zajęć

Narzędzie: Quizlet czyli platforma umożliwiająca tworzenie zestawów fiszek. Uczniowie mogą używać tych fiszek do nauki, a nauczyciele mogą tworzyć interaktywne gry i testy.
Zastosowanie: Ułatwia uczniom przyswajanie słownictwa i gramatyki, a jednocześnie umożliwia monitorowanie postępów przez nauczyciela.

Zmiana jest pewna!

Zmiany w technologii komunikacji internetowej od czasu pandemii radykalnie zmieniły sposób, w jaki wchodzimy w interakcje online. Chociaż są takie elementy tradycyjnych zajęć, które trudno przenieść do przestrzeni wirtualnej, e-learning stwarza masę nowych możliwości i redefiniuje zajęcia językowe.

Szymon Turcza – specjalista do spraw technicznych w szkole językowej Advantis