Skip to main content

Platforma raportowania Logowanie

Bezpieczeństwo w edukacji online – 3 kluczowe praktyki

W Advantis, prowadząc zajęcia językowe zarówno stacjonarnie, jak i online dla firm oraz klientów indywidualnych, na co dzień korzystamy z platform takich jak Zoom, MS Teams oraz Whereby.
Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych przynosi wiele korzyści, ale wiąże się także z wyzwaniami dotyczącymi bezpieczeństwa. Jako ekspert ds. wdrożeń do platform cyfrowych, przedstawiam trzy kluczowe praktyki, które pomagają chronić dane kursantów i tworzyć bezpieczne środowisko do nauki online.

1. Kontrola dostępu do zajęć

Bezpieczeństwo cyfrowe zaczyna się od zarządzania dostępem.
Każda sesja online powinna być:

  • zabezpieczona hasłem,
  • wyposażona w opcję „poczekalni” (waiting room), umożliwiającą weryfikację uczestników przed dołączeniem do zajęć.

W przypadku regularnych kursów dla firm rekomendujemy korzystanie z indywidualnych kont użytkowników zamiast jednego, ogólnego linku. To zapewnia pełną kontrolę nad dostępem.

2. Szyfrowanie komunikacji

Standard, którego nie wolno pomijać

Wiodące platformy (Zoom, MS Teams, Whereby) oferują szyfrowanie end-to-end lub transmisji danych.
Zawsze upewnij się, że ta funkcja jest włączona. Dzięki temu:

  • rozmowy,
  • wiadomości,
  • nagrania,
  • przesyłane dokumenty

pozostają poufne i chronione przed przechwyceniem – co jest szczególnie ważne podczas szkoleń dla firm, gdzie pojawiają się poufne materiały biznesowe.

3. Świadomość zagrożeń

Cyberbezpieczeństwo to nie tylko technologia

Nawet najlepsze zabezpieczenia są nieskuteczne, jeśli użytkownicy nie są świadomi zagrożeń.
Dlatego każdy onboarding lektorek i lektorów w Advantis łączymy z edukacją z zakresu podstaw cyberbezpieczeństwa.

Uczymy m.in.:

  • jak rozpoznawać próby phishingu,
  • jak bezpiecznie przechowywać hasła,
  • jak reagować na incydenty.

Lektorzy otrzymują także instrukcje bezpiecznego korzystania z kont i haseł.

Bezpieczeństwo w trakcie zajęć językowych to podstawa!

Technologia daje ogromne możliwości w nauczaniu języków, ale towarzyszą jej również zagrożenia.
Dzięki odpowiednim praktykom możemy:

  • zadbać o bezpieczeństwo naszych kursantów,
  • chronić dane powierzone naszej szkole,
  • i budować zaufanie w relacji z klientem.

W Advantis dbamy o to, by bezpieczeństwo było tak samo ważne jak jakość prowadzonych zajęć.

Zobacz nasze pozostałe wpisy oraz wpisy w serwisie LinkedIn. Zobacz wpis, w którym omawiamy całość pojęcia „sztucznej inteligencji” w nauce języka klikając tutaj.

Skontaktuj się z nami i umów zajęcia w swojej firmie

Egzaminy i certyfikaty z języka angielskiego – Od przybytku głowa boli, czyli który egzamin angielskiego jest dla mnie?

Jako szkoła językowa, która uczy m.in. w firmach w Krakowie i Warszawie oraz online, jesteśmy czasem pytani przez kursantów o rozmaite dostępne egzaminy potwierdzające znajomość języka angielskiego. W ich mnogości można się pogubić, więc przedstawiamy przegląd tych najpopularniejszych.

Przed wyborem konkretnego egzaminu koniecznie trzeba sobie zadać pytanie: po co jest on nam potrzebny – aplikujemy do międzynarodowej firmy, rozpoczynamy zagraniczne studia, przeprowadzamy się za granicę? Wiele firm uznaje ważność szeregu egzaminów, ale są też takie, które mają swoje wyraźne preferencje. Podobnie uczelnie – zawsze trzeba sprawdzić, jakie są ich oczekiwania. Szczególnym przypadkiem są urzędy migracyjne – tu także trzeba bardzo uważać, co jest potrzebne. Co więcej, uznawalność egzaminów ulega także czasem zmianie. Sprawę utrudnia jeszcze dodatkowo fakt, że istnieje także termin ważności niektórych egzaminów. Dodatkowo, w miarę podjętego wyboru, warto w nieco inny sposób zorganizować kurs językowy dla siebie, o czym więcej piszemy tutaj.

W tej odsłonie przyglądniemy się egzaminom języka ogólnego. Osobny wpis będzie dotyczył języka biznesu. Zasadniczo wszystkie te egzaminy sprawdzają cztery obszary: mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie. Struktura egzaminów różni się między sobą, formaty tylko czasami bywają podobne, a przygotowanie do poszczególnych testów również różni się znacząco. Warto pamiętać, że nauka języka i nauka do egzaminu nie zawsze są tożsame.

1. IELTS – International English Language Testing System – podstawowy egzamin językowy

Jeden z najpopularniejszych i szeroko uznawanych egzaminów z języka angielskiego.

Uznawalność: Obecnie przez wiele firm, uczelni wyższych i urzędów migracyjnych m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Kanadzie i Nowej Zelandii.

Poziomy: Jedna wersja egzaminu dla wszystkich poziomów. Wynik w 9-stopniowej skali – od 4 (B1 CEFR) do 9 (C2 CEFR).

Zastosowanie: Pracodawcy, instytucje i uczelnie określają minimalny oczekiwany wynik, np. University of Oxford i MIT oczekują wyniku przynajmniej 7.

Wersja IELTS Academic: Dedykowana kandydatom na studia i często wymagana przez uniwersytety.

Więcej informacji o IELTS

2. TOEFL oraz TOEFL iBT – Test of English as a Foreign Language

Egzamin organizowany przez Educational Testing Service (ETS), szczególnie dla osób planujących studia w USA.

Język: Angielski akademicki.

Poziomy: Wynik w skali 1–120 punktów. Od około 40 punktów (B1 CEFR) do 94+ punktów (C1/C2 CEFR).

Uznawalność: Większość uczelni na całym świecie.

Dostępność: Egzamin dostępny także w wersji online.

Więcej informacji o TOEFL

3. Cambridge English Qualifications: First, Advanced, Proficiency – certyfikat akademicki

Najbardziej znane egzaminy językowe organizowane przez Cambridge (dawniej FCE, CAE, CPE).

Uznawalność: Powszechna, egzaminy te są rozpoznawalne na całym świecie.

Poziomy: Każdy egzamin odpowiada osobnemu poziomowi. Najwyższa ocena (A) z Proficiency wykracza poza skalę CEFR.

Format: Wymaga osiągnięcia minimalnej liczby punktów; oceny: A, B, C.

Więcej informacji o Cambridge English Qualifications

4. Linguaskill General/Business

Egzamin przeprowadzany przez Cambridge w formie prostszej i szybszej.

Dostępność: Egzamin online.

Wyniki: Znane szybko i podawane w skali CEFR.

Zastosowanie: Wykorzystywany przez uczelnie i firmy, gdy czas ma kluczowe znaczenie.

Więcej informacji o Linguaskill

5. PTE – Pearson Test of English

Egzamin oferowany przez wydawnictwo Pearson. Szczególnie polecany dla celów akademickich i migracyjnych.

Uznawalność: Akceptowany przez urzędy migracyjne (USA, Australia, Kanada, Nowa Zelandia, Wielka Brytania) oraz uczelnie.

Format: Wyniki punktowe dla każdej sekcji (listening, reading, writing, speaking) oraz wynik ogólny w skali CEFR.

Więcej informacji o PTE Academic

6. DET – Duolingo English Test

Egzamin językowy stworzony przez Duolingo, znany z aplikacji do nauki języków. Zyskuje na popularności, szczególnie wśród uczelni.

Czas trwania: Godzina.

Dostępność: Egzamin online.

Wyniki: Znane w ciągu 48 godzin.

Skala punktowa: Przekładalna na CEFR.

Więcej informacji o DET

Certyfikaty i egzaminy – chaos, który da się opanować!

W tym artykule podsumowaliśmy wiedzę na temat większości egzaminów językowych w języku angielskim, które dotyczą zagadnień ogólnych. W Advantis zawsze indywidualnie podchodzimy do klientów i pomagamy także w przygotowaniu do egzaminów! Zapraszamy do kontaktu, jeśli potrzebujesz porady lub wsparcia w wyborze odpowiedniego testu językowego. 😊 Zobacz nasze pozostałe wpisy oraz wpisy w serwisie LinkedIn!

Skontaktuj się z nami i umów zajęcia w swojej firmy!

Problemy i rozwiązania czyli zajęcia językowe dla firm on-line

Zajęcia językowe on-line w firmie mają wiele zalet – pozwalają na naukę z dowolnego miejsca na świecie, oferują elastyczność godzinową oraz dostęp do najlepszych lektorów bez względu na lokalizację pracowników firmy czy lektorów. Niemniej jednak, jak każda technologia, również zajęcia zdalne nie są wolne od problemów technicznych. Jako specjalista do spraw technicznych w szkole językowej prowadzącej zajęcia on-line, chciałbym podzielić się naszymi doświadczeniami i omówić trzy najczęstsze przyczyny problemów technicznych oraz sposoby ich rozwiązania.

Problemy z połączeniem internetowym

Najczęstszą przyczyną problemów technicznych podczas zajęć on-line są trudności z połączeniem internetowym. Objawy mogą obejmować przerwy w transmisji, opóźnienia, niską jakość dźwięku i obrazu, a czasem całkowite rozłączenie z platformą do nauki. Problemy te mogą znacznie utrudnić płynność zajęć, powodując frustrację zarówno u uczniów, jak i lektorów.

Jak zminimalizować problemy z łączem? Upewnij się, że korzystasz z niezawodnego dostawcy internetu i masz odpowiednią prędkość łącza. Jeśli nawet w optymalnych warunkach twój internet działa słabo, rozważ zmianę pakietu lub dostawcy. Zaleca się, aby prędkość pobierania wynosiła co najmniej 10 Mbps dla płynnej transmisji wideo. Jeśli przeanalizujemy oferty dostępne na rynku w 2024 roku okaże się, że 10Mbps to naprawdę niewiele, a ewentualna zmiana nie powinna być kosztowna. Korzystanie z połączenia kablowego zamiast Wi-Fi może również pomóc uniknąć zakłóceń i utraty sygnału. Minimalizacja obciążeń sieci poprzez zamknięcie wszystkich niepotrzebnych aplikacji i zakładek w przeglądarce także przyczyni się do poprawy jakości połączenia.

Problemy ze sprzętem

Niewłaściwie działający sprzęt, taki jak mikrofon, kamera czy słuchawki, może znacząco utrudniać prowadzenie zajęć on-line. Wielokrotnie interweniuję na zajęciach z lektorem, gdzie “nie słyszymy się” albo “pani nie może włączyć kamery”. Takie problemy mogą sprawić, że komunikacja w trakcie zajęć staje się niemal niemożliwa, co wpływa na jakość nauczania i odbiór materiału przez uczniów.

Rozwiązanie tych problemów zaczyna się od regularnych aktualizacji systemu operacyjnego oraz sterowników urządzeń. Przed zajęciami upewnij się, że mikrofon i kamera są prawidłowo zainstalowane i skonfigurowane. Warto również mieć zapasowy mikrofon lub słuchawki na wypadek awarii – nie możesz kupować drugiego zestawu, możesz pożyczyć na czas zajęć od członka rodziny czy na przykład przygotować sobie słuchawki od telefonu. Korzystanie ze sprzętu renomowanych producentów, którzy oferują lepszą jakość dźwięku i obrazu, może znacząco zredukować liczbę problemów technicznych, chociaż to wiąże się z dodatkowymi wydatkami. 

Problemy z oprogramowaniem

Niekiedy problemy techniczne wynikają z błędów w oprogramowaniu lub jego niekompatybilności z systemem operacyjnym. Objawy mogą obejmować zawieszanie się aplikacji, błędy podczas logowania, brak synchronizacji dźwięku i obrazu, czy problemy z interfejsem użytkownika. Takie trudności mogą zakłócić płynność zajęć i utrudnić interakcję między lektorem a uczniami. Najlepszym tego przykładem są same aktualizacje systemu w trakcie zajęć, które mogą uruchomić się automatycznie i przerwać lekcję w połowie. 

Regularne aktualizacje oprogramowania do nauki on-line oraz przeglądarek internetowych mogą pomóc uniknąć wielu problemów, warto sprawdzić aktualność oprogramowania przed zajęciami. Warto generalnie pamiętać o aktualizacjach, bo nowe wersje często zawierają poprawki błędów i ulepszenia. Dodatkowo w Advantis dbamy o szkolenie i wdrażanie lektorów w zakresie korzystania z platform do nauki on-line jest równie ważne. Dobre zrozumienie jej funkcji i możliwości pomoże w szybkim rozwiązywaniu ewentualnych problemów “na miejscu”. 

On-line jest na topie

W 2024 roku zajęcia on-line stanowią większość prowadzonych lekcji przez lektorów Advantis. Zajęcia zdalne dla firm dają nam wiele możliwości i stanowią ułatwienie w kontakcie z językiem obcym. Jest to jednak dodatkowe wyzwanie dla kursantów i lektorów. Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą w lepszym przygotowaniu się do zajęć on-line i zminimalizują występowanie problemów technicznych. Nasze doświadczenie pokazuje, że odpowiednie przygotowanie i dbałość o szczegóły mogą znacząco poprawić jakość i komfort nauki języków on-line.

Zobacz nasze pozostałe wpisy oraz wpisy w serwisie LinkedIn

Skontaktuj się z nami i umów zajęcia w swojej firmy

Organizacja kursu dla firm a problem motywacji pracowników

Organizując kurs języka angielskiego, niemieckiego czy innych języków w firmie, spotykamy się dość często z pytaniami ze strony koordynatorów, szefów firm: „co zrobić,  aby pracownicy uczęszczali na zajęcia, przykładali się do nauki?” „ czy i jak możemy zmobilizować pracowników do nauki?” 

Organizacja kursu a motywacja – najważniejsze pytanie

Pytania te dotyczą motywacji pracowników. Większość z nas słyszała o motywacji wewnętrznej i zewnętrznej. Postaramy się krótko na te kwestie odpowiedzieć właśnie w kontekście nauki języków obcych. Motywacja wewnętrzna to coś, co sprawia, że sami od/ z siebie chcemy coś zrobić, osiągnąć, po coś „sięgnąć”, zdobyć kolejne umiejętności.

Przykłady motywacji wewnętrznej w nauce języka

Przykłady takiej motywacji z którą się spotkamy prowadząc kursy języków obcych:

–  ktoś jest ambitny i chce się rozwijać

–  widzi braki, które utrudniają mu funkcjonowanie np.: na wakacjach i chce usunąć dyskomfort

– chce udowodnić sobie lub komuś, że da rady

– porównuje się/ widzi jak inni radzą sobie w kwestiach językowych i chce, również radzić sobie jak inne osoby 

Motywacja zewnętrzna w nauce języka

Motywacja zewnętrzna, to wszystkie działania, które ktoś podejmuje w stosunku do nas, chcąc wywrzeć na nas wpływ, abyśmy osiągnęli jakieś cele, posiedli określone kompetencje itp. Przykłady takiej motywacji w obszarze nauki języków obcych są następujące:

– pracodawca finansuje część lub całość kursu np.: 70 – 100 % kosztu zajęć,  oferując wsparcie finansowe.  Obniża w ten sposób barierę „wejścia” w kurs, zachęcając do uczestnictwa w nim.

–  pracodawca finansuje częściowo kurs, pozostałą część płaci pracownik. Pracodawca zwróci koszty poniesione przez pracownika, gdy ten osiągnie określony poziom jego znajomości. 

– kurs językowy jest dostępny tylko dla tych, którzy na testach sprawdzających po określonym etapie nauki osiągną określony poziom znajomości, czyli w domyśle finansujemy tym, którzy wkładają w to pracę, uczą się.

– pracodawca przeznacza określone premie, nagrody dla pracowników, którzy osiągną najlepsze wyniki na teście/ach lub osiąganą określony poziom znajomości języka.

– w ścieżce kariery w firmie ustalone są jasno zasady, jaką znajomość języka powinien posiadać pracownik na określonym stanowisku. Firma mobilizuje w ten sposób pracownika do opanowania określonych kompetencji językowych.

Planowanie kursu językowego dla pracowników – praktyka

Planując kurs językowy w firmie warto zastanowić się, jak optymalnie go zorganizować. Motywacja wewnętrzna pracowników może być czasami trudna do uchwycenia. Sygnałem może być np.: informacja, czy pracownik uzupełnił test poziomujący sprawdzający poziom znajomości języka, jak wcześniej podchodził do dodatkowych szkoleń, kursów itp.

Optymalnie jest, jeżeli chęć działania, osiągnięcia celu wychodzi od nas, czyli, gdy mamy motywacje wewnętrzną, natomiast rozsądnie skonstruowana motywacja zewnętrzna, taka którą możemy zaakceptować jest w stanie wesprzeć, „pchnąć nas” , aby dana rzecz osiągnąć. Zdarza się czasami, że kursanci sami proszą, aby lektor był wymagający, aby zadawał np.: zadania domowe i z nich rozliczał. 

Przedstawione powyżej rozwiązania zostały dla uproszczenia podzielone na dwa obszary związane z motywacja wewnętrzna lub zewnętrzną. Motywacja to klucz na przykład przy zdobywaniu certyfikatów egzaminacyjnych. Jednak należy zaznaczyć, że część z nich nie dotyczy tylko jednego obszaru, ale łączy w sobie obydwie motywacje. Jest tak np. w przypadku,  gdy pracownik częściowo (np.: w 20 – 30%) pokrywa koszt kursu. Aspektem motywacji zewnętrznej jest wsparcie finansowe, a  wewnętrznej to, że słuchacz zanim zacznie wydatkować środki zazwyczaj zbada swoją motywację wewnętrzną. O całym procesie organizacji zajęć językowych pisaliśmy w osobnym materiale – tutaj.

Zobacz nasze pozostałe wpisy oraz wpisy w serwisie LinkedIn

Skontaktuj się z nami i umów zajęcia w swojej firmie

Kluczowe kwestie przy organizacji kursu językowego w firmie

W rozmowach z firmami, które chcą zorganizować dla swoich pracowników kurs językowy w siedzibie firmy lub online  pojawia się często pytanie: Co zrobić, aby kurs językowy się udał? Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych kwestii, które naszym zdaniem warto wziąć pod uwagę. Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem w zakresie organizowania zajęć językowych.

Zdefiniuj dla kogo jest istotna znajomość  języka Twojej firmie.

Przeglądnij swoje kadry. Określ osoby/ stanowiska, które mają kontakt z klientami/ dostawcami obcojęzycznymi, osoby, które mogą mieć kontakt w przyszłości np.; planujesz wejść na jakiś rynek, przesunąć kogoś na inne stanowisko itp. Jeżeli widzisz kurs jako benefit nie związany z działalnością firmy  zdefiniuj komu on przysługuje. Zdefiniuj jaki to ma być język np.: angielski, niemiecki, hiszpański, włoski, francuski itp.  Doprecyzuj, czy chodzi o język biznesowy, związany z Twoją branżą, czy język ogólny.

Określ wstępnie poziom, jaki powinny osiągnąć osoby wykonujące prace na określonym stanowisku.

Szkoła może pomóc Ci określić, jaki byłby wskazany poziom znajomości języka dla osób wykonujących pracę na określonych stanowiskach, odnosząc go najczęściej do poziomów Rady Europy.  Będzie to pomocne w zaplanowaniu ramowego czasu trwania kursu.

Z czasem możesz zdefiniować i ująć w opisach stanowisk wymagany poziom znajomości języka  na każdym  stanowisku/ grupie stanowisk . Będzie to pomocny przy rekrutacji kolejnych pracowników, ścieżce awansu zawodowego, systemie wynagrodzenia  itd.

Ustaw cele kursu językowego, dla osób indywidualnych i grup, które wybrałeś do szkolenia!

Celem może być  np.: dojście do poziomu docelowego dla danego stanowiska  lub podniesienie np.: znajomości języka angielskiego słuchaczy o jeden poziom wg. poziomów Rady Europy.  Warto również jak było wspomniane doprecyzować, czy chodzi o język ogólny, biznesowy, czy branżowy  i ująć to wszystko w planie kursu.

Kieruj na kurs osoby, które chcą się uczyć – zarządź swoim zespołem!

W pierwszej kolejności inwestuj w osoby, które chcą się uczyć. Jak sprawdzić , czy ktoś chce się uczyć? Pierwszym takim sygnałem może być to, czy kursant rozwiązał test poziomujący. W naszej szkole przed rozpoczęciem szkolenia przesyłamy do potencjalnych słuchaczy test online z wybranego przez klienta języka np. angielskiego, niemieckiego, włoskiego, hiszpańskiego, który pomaga nam określić bierną znajomość języka. Jeżeli słuchacz mimo przypomnień nie rozwiązuje go, może to być (choć oczywiście nie zawsze) pierwszy sygnał, że chęć jest na poziomie deklaratywnym, która nie przełoży się na realne działanie.

Słuchacze powinni  uczyć się w grupach dopasowanych do nich poziomem i tematyką – to podstawa nauki języka!

Szkoła przed rozpoczęciem kursu powinna sprawdzić poziom startowy znajomości języka słuchaczy. Jest to bardzo istotne, aby słuchacz był w grupie na odpowiednim dla niego poziomie. Jeżeli ten poziom jest za niski będzie się nudził, gdy za wysoki może szybko się zniechęcić. Czasami, mając na względzie kwestie ekonomiczne,  jest pokusa (zwłaszcza, gdy grupy są bardzo małe), aby je łączyć. Doradzamy wówczas, iż lepiej jest, aby słuchacze w ramach tego samego budżetu mieli mniej godzin, ale w grupach do siebie dopasowanych.

Ustal sposób w jaki szkoła będzie informowała o frekwencji, postępach i satysfakcji słuchaczy – to kluczowe!

Ustal ze szkoła jak często będzie Cię informowała o powyższych kwestiach. Istotne jest ustalenie częstotliwości i zasad. U nas odbywa się to za pomocą platformy online do której firma ma dedykowany dostęp.

Sprawdź kurs za pomocą lekcji próbnych – czyli podsumowanie

W tym artykule prezentujemy jak zorganizować kurs językowy w Twojej firmie i omawiamy najważniejsze do ustalenia kwestie. Bardzo ważne jest, aby osoby uczące poczuły się dobrze ze swoimi lektorami, aby była przysłowiowa „chemia”.  Służą do tego  lekcje próbne podczas których słuchacze  mogą również ocenić przygotowanie i warsztat lektora. W naszej szkole proponujemy 1 lub 2 bezpłatne lekcje próbne w zależności od wybranej częstotliwości zajęć dla każdej grupy lub osoby uczącej się indywidualnie, niezależnie, od wybranego języka np.: angielskiego, niemieckiego czy włoskiego.

Powodzenia!

Tomasz Byczek – Dyrektor operacyjny Advantis