Skip to main content

Platforma raportowania Logowanie

Sprawdzenie wiedzy i ewaluacja on-line, jak to robią lektorzy języka obcego?

Technologia zrewolucjonizowała sektor edukacji umożliwiając zdalne nauczanie i zmieniając to, jak wygląda spora część kursów językowych. Jednak przy wszystkich zaletach e-learningu jednym z głównych wyzwań, z jakimi borykają się prowadzący zajęcia on-line, jest efektywne monitorowanie postępów kursantów. Bezpośredni kontakt z uczestnikiem zajęć pozwala na lepsze zrozumienie jego potrzeb, a także łatwiejszą identyfikację problemów. Prowadzący może momentalnie dostrzec czy uczeń jest zdezorientowany, zniechęcony, czy potrzebuje dodatkowej pomocy, obserwując jego mimikę twarzy, postawę ciała czy reakcje na zadania. W środowisku online te subtelne wskazówki często są niedostępne. Istnieje jednak szereg narzędzi, które mogą tu przyjść z pomocą, jednocześnie redefiniując przebieg lekcji języka obcego. Poniżej prezentujemy trzy metody, które zyskały uznanie podczas nauczania języków obcych online oraz konkretne narzędzia, które wykorzystują także lektorzy w szkole językowej Advantis.

Sprawdzenie wiedzy w atrakcyjnej i przystępnej formie


Narzędzie: Kahoot! czyli platforma do tworzenia quizów interaktywnych, które doskonale sprawdzą się w nauce języka on-line. Jest prosta w użyciu, a uczniowie uwielbiają rywalizować w czasie rzeczywistym. Dzięki Kahoot! lektor może na bieżąco monitorować postępy uczniów, a jednocześnie dodawać element grywalizacji do lekcji.

Zastosowanie: Regularne quizy pomagają w szybkim sprawdzeniu, czy uczniowie zrozumieli materiał. Dają również uczniom natychmiastową informację zwrotną na temat tego, co opanowali w ramach materiału, a z czym mają jeszcze problemy. Dzięki przyjaznej formie lektor może sprawdzać postępy swojej grupy bez ryzyka, że będą oni obawiać się “testu”.
Zarządzanie zadaniami, projektami i plikami w przyjazny sposób

Narzędzie: Google Classroom czyli całkowicie darmowe narzędzie dla prowadzących zajęcia, które pozwala na tworzenie, dystrybuowanie i ocenianie zadań. Jest integrowane z innymi narzędziami Google, takimi jak Dokumenty, Prezentacje czy Arkusze, co czyni zarządzanie dowolnym projektem proste i przejrzyste.

Zastosowanie: Zarządzanie plikami udostępnionymi w trakcie zajęć czy na przykład zadaniami do zrobienia po zajęciach, wgrywanie do classroom bazy źródeł w formie linków oraz checklist, pozwalających grupie na śledzenie swoich postępów i poinformowanie prowadzącego o tym, czy wywiązali się z “zadania domowego”.
Interaktywne Narzędzia do nauki po oraz w trakcie zajęć

Narzędzie: Quizlet czyli platforma umożliwiająca tworzenie zestawów fiszek. Uczniowie mogą używać tych fiszek do nauki, a nauczyciele mogą tworzyć interaktywne gry i testy.
Zastosowanie: Ułatwia uczniom przyswajanie słownictwa i gramatyki, a jednocześnie umożliwia monitorowanie postępów przez nauczyciela.

Zmiana jest pewna!

Zmiany w technologii komunikacji internetowej od czasu pandemii radykalnie zmieniły sposób, w jaki wchodzimy w interakcje online. Chociaż są takie elementy tradycyjnych zajęć, które trudno przenieść do przestrzeni wirtualnej, e-learning stwarza masę nowych możliwości i redefiniuje zajęcia językowe.

Szymon Turcza – specjalista do spraw technicznych w szkole językowej Advantis

3 niezbędne funkcjonalności do skutecznej nauki języka online

Platformy do nauki języków on-line to obecnie podstawa oferty wielu szkół językowych, w tym Advantis. Zajęcia on-line dla firm czy osób indywidualnych stały się popularne w roku 2020 i 2021. Obecnie komunikatory takie jak ZOOM czy MS Teams muszą spełniać szereg oczekiwań swoich użytkowników, którzy w procesie nauczania stawiają na interaktywność, zaangażowanie i łatwość obsługi narzędzi edukacyjnych. Przyjrzyjmy się trzem najbardziej popularnym, i jak się wydaje także najważniejszym funkcjom, które nauczyciele wykorzystują do nauczania języków online.

  1. Udostępnianie ekranu i głosu

Jest to podstawa większości zajęć on-line. Niezależnie od tego, czy jest to klip wideo, interaktywna strona internetowa, czy nawet dokument cyfrowy, możliwość udostępniania go w czasie rzeczywistym jest trudna do przecenienia. Na większości wiodących komunikatorów, prowadzący zajęcia może jednocześnie udostępniać swój ekran i głos pochodzący z plików, którymi dzieli się z grupą. Niezależnie od tego, czy chodzi o śledzenie PowerPointa na temat koniugacji czasowników, czy oglądanie krótkiego filmu-scenki w języku obcym, możliwość udostępnienia ekranu tworzy wspólne doświadczenie w klasie i w równym stopniu angażuje wszystkich użytkowników zajęć.

  1. Interaktywne tablice

Tak jak fizyczna tablica jest centralnym elementem wielu tradycyjnych sal lekcyjnych, tak interaktywna tablica cyfrowa stała się podstawą dla nauczycieli języków obcych online.
Jak to działa? Nauczyciele mogą pisać, rysować, przesuwać obiekty, a nawet pozwalać uczniom na interakcję z tablicą. Czasem jest to aplikacja na serwerze zewnętrznym (jak w przypadku WhereBy), czasem integralna część platformy (jak chociażby na ZOOM). Niezależnie od tego, czy chodzi o odmienianie czasowników, dopasowywanie słów do obrazków, czy wspólne konstruowanie zdań, tablica cyfrowa staje się dynamicznym placem zabaw. Interaktywne tablice sprawiają, że lekcje są angażujące wizualnie i dotykowo (w przypadku urządzeń z funkcją dotykowego ekranu możemy dosłownie pisać po ich palcem). Dostosowują się do różnych stylów uczenia się i zachęcają do aktywnego uczestnictwa, zapewniając, że uczniowie nie są tylko biernymi odbiorcami, ale aktywnie uczestniczą w lekcji.

  1. Breakout Rooms

Breakout rooms to nic innego jak narzędzie do pracy grupowej znanej nam z tradycyjnej klasy przeniesione do przestrzeni wirtualnej. Komunikatory on-line pozwalają instruktorom podzielić klasę na mniejsze grupy, w których uczniowie mogą omawiać tematy, ćwiczyć dialogi lub pracować nad projektami do prezentacji. Po określonym czasie zespoły mają możliwość wrócić do głównego „pokoju” i podzielić się swoimi odkryciami lub ćwiczeniami z większą grupą. Podobnie jak ich tradycyjne odpowiedniki, ćwiczenia z wykorzystaniem breakout rooms oferują możliwość ćwiczenia bez presji słuchania przez całą klasę.

Rewolucja w nauce języków obcych, jaka dokonała się w ciągu kilku ostatnich lat sprawia, że komunikatory on-line są często podstawą procesu nauczania. Wykorzystując potencjał udostępniania ekranu i głosu, interaktywnych tablic i dzielonych pokoi, nauczyciele odtwarzają interaktywne i dynamiczne środowisko klasy w przestrzeni wirtualnej. Lista funkcjonalności, które to umożliwiają nie jest oczywiście wyczerpana w tym artykule. Wraz z ciągłym rozwojem technologii, metody, których używamy do nauczania i uczenia się języków ewoluują co sprawia, że już teraz możemy zapowiedzieć aktualizację tej subiektywnej, stworzonej o doświadczenia Advantis listy.

Spotkania on-line w 2023 roku – nowe trendy na rynku

Pandemia COVID-19 doprowadziła do znaczących zmian w wielu dziedzinach życia, a jedną z najbardziej zauważalnych zmian zaobserwowano w sposobie komunikacji online. Większość rozwijających się na rynku platform musiała szybko dostosować się do nowej rzeczywistości, która poza zwiększeniem przepustowości technologii wymusiła także nowe standardy na rynku. Perspektywa 3 lat pozwala na spojrzenie na to, jakie trendy widzimy obecnie na rynku komunikatorów on-line.

  1. Zwiększona rola sztucznej inteligencji, czyli algorytm na straży łącza internetowego

Sztuczna inteligencja odegrała kluczową rolę w przekształcaniu komunikacji internetowej,zwiększając zarówno jej wydajność, jak i dostępność. W latach 2020-2021 wydajność serwerów, dobór właściwego pasma przepustowości czy nawet takie czynności jak usuwanie nieaktywnych kont obciążających usługi dla wszystkich użytkowników były zagadnieniem kluczowym. To, co było niemożliwe dla pracowników, dokonała sztuczna inteligencja i oparte o nią zautomatyzowane algorytmy, które w czasie rzeczywistym dbają o stabilność łącza internetowego.

  1. Wirtualny support i obsługa klienta

Nagły przyrost klientów komunikatorów stworzył ogromne zapotrzebowanie na wsparcie i tak zwaną “obsługę posprzedażową”. Jednym z wyraźnie widocznych trendów jest integracja sztucznej inteligencji z platformami komunikacyjnymi za pośrednictwem chatbotów i wirtualnych asystentów. W przeciągu ostatnich trzech lat stał się to standard, z którego korzystają wszyscy. Zbiegło się to dodatkowo z rozwojem samej technologii – chatboty drastycznie poprawiły swoje możliwości dzięki postępom w przetwarzaniu języka naturalnego (NLP) i uczeniu maszynowym. Są teraz w stanie zrozumieć zapytania użytkowników w bardziej zniuansowany sposób, zapewniając w ten sposób dokładniejsze i bardziej ludzkie odpowiedzi. Mogą również uczyć się na podstawie wcześniejszych interakcji, aby zapewnić bardziej spersonalizowane i wydajne usługi, zmniejszając potrzebę interwencji człowieka. Niezależnie czy jesteśmy przeciwnikiem czy zwolennikiem takiego rozwiązania, w trakcie szczytu popularności komunikatorów do spotkań zdalnych była to jedyna szansa na uzyskanie wsparcia technicznego.

  1. Złoty standard bezpieczeństwa i prywatności

Wzrost komunikacji online podczas pandemii wzbudził obawy o prywatność i bezpieczeństwo danych. Był to strach uzasadniony, ponieważ w warunkach przeciążeń sieci, wdrażania nowych rozwiązań i adaptacji do warunków rynkowych łatwo o błąd, z którego skorzystać może haker. W odpowiedzi firmy technologiczne wprowadziły znaczące zmiany w celu wzmocnienia ochrony prywatności na swoich platformach. Pierwszym jest technologia dwuskładnikowego uwierzytelniania – czyli wymaganie od każdego użytkownika potwierdzenia logowania za pośrednictwem dwóch niezależnych platform/form dostępu do konta (np. maila i telefonu). Ponadto, tak zwane szyfrowanie end-to-end stało się standardem, czyniąc z każdej video rozmowy na komunikatorze zamknięte i w pełni zaszyfrowane dla osób z zewnątrz połączenie. Niektóre platformy wprowadziły funkcje, takie jak znikające wiadomości, które automatycznie usuwają wiadomości po określonym czasie.Pojawił się również trend w kierunku minimalizacji danych, gdzie od użytkowników zbierana jest jak najmniejsza ilość niezbędnych danych.

Zmiany w technologii komunikacji internetowej od czasu pandemii radykalnie zmieniły sposób, w jaki wchodzimy w interakcje online. Infuzja sztucznej inteligencji, integracja AR i rozwiązania skoncentrowane na prywatności doprowadziły do bardziej wydajnych, angażujących i bezpiecznych doświadczeń online.

Szymon Turcza – technik szkoły językowej Advantis

Zobacz nasze pozostałe wpisy oraz wpisy w serwisie LinkedIn

Skontaktuj się z nami i umów zajęcia w swojej firmie

Platforma z Doliny Krzemowej czyli Webex Meetings by CISCO

Webex Meetings to popularna platforma wideokonferencyjna, która umożliwia użytkownikom prowadzenie wirtualnych spotkań, webinarów i rozmów wideo. Historia aplikacji sięga 1995 roku. 12 lat później właściciele sprzedali swoje udziały jednej z największych marek w świecie komunikacji on-line, a platforma przejęta została przez Cisco Systems. Obecnie firma rozwija się na 4 kontynentach. Platforma jest przeznaczona dla zarówno organizacji jak i osób prywatnych, które potrzebują przyjaznego dla użytkownika sposobu zdalnego łączenia się z innymi. Trzy zalety prowadzenia spotkań Webex to zdecydowanie:

  • Łatwość obsługi platformy i elementów technicznych aplikacji. Webex Meetings został zaprojektowany tak, aby był łatwy w użyciu dla osób o każdym poziomie umiejętności. Platforma posiada prosty i intuicyjny interfejs, który ułatwia rozpoczynanie, dołączanie i zarządzanie spotkaniami.
  • Szerokie opcje integracji platformy z innymi narzędziami, takimi jak kalendarze, poczta elektroniczna i czat, co ułatwia planowanie i dołączanie do spotkań z różnych urządzeń.
  • Rozbudowany system rejestracji i nagrywania. Webex umożliwia zapisywanie chatu w dowolnym momencie spotkania oraz rejestracje wideo i dźwięku w trakcie rozmowy. Chociaż większość platform komunikacji on-line na rynku dysponuje tymi funkcjonalnościami w pewnym zakresie, Webex posiada kompleksowy i łatwy w obsłudze zestaw narzędzi w tym zakresie.

Trzy rzeczy, na które warto zwrócić uwagę:

  • Brak wsparcia technicznego dla użytkowników w języku polskim. Webex Meetings to firma z siedzibą w Kalifornii, która dynamicznie rozwija się na 4 kontynentach. Rozwój wsparcia dla użytkownika z Polski był wielokrotnie zapowiadany, ale w roku 2023 w dalszym ciągu polegać trzeba na wsparciu w języku angielskim (do wyboru także wsparcie techniczne po niemiecku lub hiszpańsku).
  • Brak dostępu do statystyk spotkania w wersji darmowej. Podobnie jak przy innych komunikatorach na rynku, korzystanie w wersji nie wymagającej płacenia przez użytkownika wiąże się z ograniczeniami. Organizator spotkania nie posiada dostępu do statystyk spotkania, nie będzie mógł wygenerować listy obecności czy zweryfikować czas uczestniczenia pojedynczych osób. Wersja darmowa daje jednak dostęp do szeregu innych funkcjonalności pozwala na przeprowadzenie komfortowego spotkania.
  • Ograniczona pojemność uczestników w ramach planów. Organizacja dużego spotkania lub webinarium, może wymagać zakupu planu wyższego poziomu, aby pomieścić więcej uczestników. Może to być ograniczeniem dla niektórych organizacji, które muszą regularnie organizować duże spotkania.

Webex Meetings to wszechstronna platforma wideokonferencyjna, która oferuje wiele korzyści swoim użytkownikom. Dzięki wysokiej jakości obrazu i dźwięku, łatwemu w użyciu interfejsowi i potężnym integracjom jest to cenne narzędzie dla każdego, kto potrzebuje zdalnej komunikacji.

Zobacz nasze pozostałe wpisy oraz wpisy w serwisie LinkedIn

Skontaktuj się z nami i umów zajęcia w swojej firmie

Platforma do zajęć on-line “made in Poland”, czyli praktyczne spojrzenie na Clickmeeting.

Oparta o przeglądarkę internetową platforma do webinariów (slangowo nazywanych przez jej twórców „webinarami”) powstała w 2009 roku jako dodatek do oferty producenta oprogramowania. W kolejnych latach koncepcja spotkań on-line stawała się coraz bardziej popularna, a wraz z nią poszerzała się funkcjonalność Platformy. W 2020 roku cały rynek przeżył renesans, na który deweloperzy ClickMeeting byli gotowi. Poniżej prezentujemy wgląd w to jak sprawuje się to narzędzie, służące prowadzeniu kursów i szkoleń online.

3 ZALETY, KTÓRE SKŁADAJĄ SIĘ NA POPULARNOŚĆ PLATFORMY

  • Zintegrowane środowisko pracy

Platforma ta od początku powstawała jako element szerszego, połączonego ze sobą środowiska narzędzi on-line. To zapewne dlatego obecnie ClickMeeting oferuje użytkownikom bezpośrednie połączenie z kontami Google, kalendarzami on-line czy też wiodącymi oprogramowaniami do pracy biurowej jak Office czy iWork. Dodatkowym atutem może być możliwość integracji ClickMeeting’u z oprogramowaniem zarządzającym w firmie takim jak chociażby Salesforce.

  • Dostęp z poziomu przeglądarki

Chociaż przez lata ClickMeeting funkcjonował jedynie z poziomu specjalnie pobieranej aplikacji, deweloperzy dołożyli wszelkich starań, by stworzyć także wersję przeglądarkową. Do najnowszej wersji pokoju webinarowego ClickMeeting wykorzystuje technologie WebRTC, które umożliwiają użytkownikom bezpośrednią komunikację z pominięciem instalatorów. Takie rozwiązanie oznacza łatwą dostępność I wygodę.

  • Wsparcie w języku polskim plus rozbudowane zaplecze pomocy użytkownikom

Na krajowym rynku istnieje wiele komunikatorów mających podobną ofertę do tej, jaką kusi użytkowników ClickMeeting. Ze względu na korzenie spółki wyróżnia się ona wyraźnie pod kątem wsparcia technicznego. Możliwość rozmowy z konsultantem w języku ojczystym, support tekstowy z nauczonym oraz stworzonym w oparciu o język polski chatbot’em, to zdecydowanie cechy wyróżniające ClickMeeting.

3 CECHY, O KTÓRYCH TRZEBA PAMIĘTAĆ

  • Brak darmowej wersji oprogramowania

Korzystanie z ClickMeeting w roli prowadzącego zajęcia wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty. Zgodnie z cennikiem najtańsza wersja oprogramowania oznacza wydatek ok. 40 PLN miesięcznie. Program po rejestracji konta możemy testować bezpłatnie przez okres 30 dni, po czym konto zostaje zawieszone. Brak ograniczonej, ale w zamian za to całkowicie darmowej wersji konta to coś, o czym trzeba pamiętać analizując wybór tej platformy.

  • Nagrywanie spotkań może stanowić wyzwanie

ClickMeeting funkcję nagrywania spotkań wprowadził stosunkowo niedawno, bo dopiero w roku 2021. Jakość nagrań wymaga jeszcze naszym zdaniem dopracowania. Na ten moment w tym zakresie Clickmeeting daje mniejsze możliwości dla użytkowników.

  • Społeczność użytkowników

ClickMeeting w przeciwieństwie do wielu innych komunikatorów nie posiłkuje się przy rozwiązywaniu problemów otwartym forum dla społeczności. Użytkownicy nie mają możliwości wymiany zdań z administracją serwisu oraz między sobą na ogólnodostępnym forum technicznym, zgłaszanie usterek odbywa się jedynie przez bezpośredni kontakt z supportem. Chociaż dla zdecydowanej większości użytkowników brak tej funkcjonalności nie będzie stanowić żadnej różnicy, osoby lubiące angażować się w dyskusje na techniczne tematy mogą pod tym kątem poczuć się rozczarowane.

Kursy języków obcych mogą i są z sukcesem prowadzone za pośrednictwem tej platformy. Jak każdy wiodący komunikator on-line, ClickMeeting posiada szereg wad i zalet, o czym na bieżąco przypominamy naszym kursantom i lektorom!

Szymon Turcza – technik szkoły językowej Advantis

Zobacz nasze pozostałe wpisy oraz wpisy w serwisie LinkedIn

Skontaktuj się z nami i umów zajęcia w swojej firmie

Skype – wady i zalety w nauce języka

Dla większości Internautów Skype przez długi czas był synonimem rozmów wideo przez Internet. W ostatnich latach na rynku komunikatorów widać jednak wiele zmian. Dla działającej od 2004 roku firmy pojawiła się konkurencja, w formie omawianych przez nas  wcześniej przedsiębiorstw jak ZOOM czy WhereBy. Sam Skype został w 2011 roku zakupiony przez Microsoft i pod jego skrzydłami ewoluuje, dostosowując się do potrzeb rynku. Przyglądnijmy się temu, co przemawia za wyborem Skype’a jako platformy do nauki języka. Podobnie jak w przypadku omawianych wcześniej platform ZOOM oraz WhereBy przedstawiamy trzy wyjątkowe atuty i 3 elementy, na które warto zwracać szczególną uwagę! 

3 ZALETY, KTÓRE SKŁADAJĄ SIĘ NA POPULARNOŚĆ PLATFORMY  

  • Powszechność i sentyment

Lata obecności na rynku przekładają się na wyjątkowy atut Skype’a. Komunikator ten jest znany zdecydowanej większości internautów. Większość z nas posiada aplikację Skype na swoim komputerze, posiada też podstawową wiedzę dotyczącą korzystania z aplikacji ze względu na doświadczenia z przeszłości. Atut ten jest szczególnie istotny w przypadku osób, które nie czują się pewnie w trakcie korzystania z komputera czy aplikacji mobilnych.
W sytuacji, kiedy sam proces nauki zdalnej i konieczność nauki obsługi komunikatora mogłyby dołożyć lektorowi lub kursantom niepotrzebnego stresu, Skype będzie najlepszym wyborem.

  • Udostępnianie plików  

Komunikator oferuje bardzo wiele możliwości udostępniania plików uczestnikom rozmowy. Jeśli chcemy podzielić się z naszym rozmówcą zdjęciem, tekstem czy też prezentacją, możemy zrobić to na wiele różnych sposobów. Komunikator oferuje możliwość przesyłania dokumentów i plików w trakcie rozmowy, przypinając je w oknie trwającego spotkania jak i poza czasem trwania spotkania, w formie konwersacji. Dodatkowo, każdy dokument możemy udostępnić na żywo w trakcie spotkania w formie udostępniania ekranu. Chociaż żadna z tych możliwości nie jest wyjątkowa dla Skype’a  (każdy wiodący komunikator umożliwia pewną formę udostępniania plików), zebranie tych trzech opcji w ramach jednej platformy to atut Skype’a.

  • Wysoka jakość rozmów w platformie

Rozmowy przez Skype cechuje bardzo dobre wykorzystanie łącza Internetowego. Optymalne wykorzystanie Internetu oraz nie obciążanie systemu operacyjnego urządzenia widoczne jest zarówno w trakcie spotkań 1 na 1 jak i w trakcie rozmów grupowych. Dzięki temu nawet przy słabym zasięgu, mamy dużą szansę na wyraźne usłyszenie i zobaczenie naszego rozmówcy. Programiści Skype dopracowują swoją aplikację od prawie 20 lat, a optymalizacja połączenia to jeden z priorytetów każdego komunikatora.

3 CECHY SKYPE, O KTÓRYCH TRZEBA PAMIĘTAĆ 

  • Historia rozmów, czyli zawsze zapisuj to, co dla Ciebie cenne

Skype umożliwia prowadzenie rozmów zarówno w trakcie spotkania na żywo (1 na 1 lub w formie spotkania grupowego) jak poza nim. W momentach przed i po spotkaniu na żywo użytkownicy posiadają podgląd konwersacji – wszystkich wiadomości oraz plików przesłanych w trakcie rozmów. Warto pamiętać, że konwersacje te są od czasu do czasu usuwane przez system Skype w celu optymalizacji pracy platformy. Dzieje się to bez ostrzeżenia po upłynięciu pewnego okresu. Dlatego zawsze zapisuj poza komunikatorem Skype, co dla Ciebie cenne! 

  • Regularne aktualizacje 

Skype jest regularnie aktualizowanym komunikatorem. Tylko w lutym 2022 dodane zostały takie funkcjonalności jak możliwość modyfikacji tła konwersacji i spotkań na żywo, możliwość zbliżania i oddalania udostępnianego w trakcie spotkań ekranu oraz specjalny przycisk reakcji. To z jednej strony atut platformy, która przez ostatnie lata bardzo mocno ewoluuje, z drugiej jednak strony taka sytuacja wymusza na użytkownikach regularne aktualizacje swojej aplikacji i poznawanie nowych funkcjonalności, które zmieniają wygląd.

  • W przeglądarce na komputerze lub…. w aplikacji na telefonie 

Skype podobnie jak większość konkurentów oferuje uczestnictwo w rozmowach za pośrednictwem aplikacji telefonicznej. Aplikacja telefoniczna jest prosta w obsłudze i podobnie jak wersja na komputer, nie jest dużym obciążeniem dla systemu. Oferuje ona te same funkcjonalności użytkownikom łączącym się za pośrednictwem telefonu. Aplikacja jest sprawdzona i doceniona jako bezpieczna przez użytkowników. Trzeba jednak pamiętać o regularnym aktualizowaniu jej do najnowszej wersji – chodzi zarówno o komfort uczestnictwa w rozmowach jak i bezpieczeństwo (np. danych takich jak hasło w przypadku zarejestrowanych użytkowników). 

Jak pracować zdalnie

Pandemia COVID-19 nieodwracalnie zmieniła większość sfer naszego życia: od pracy i nauki, po wypoczynek i podróże. Podczas lockdownu zamknięto szkoły, a nauczanie zdalne stało się nową normą. Wielu pracowników również przeszło na tryb pracy zdalnej czy hybrydowej.

Jak radzić sobie w tej nowej rzeczywistości, zwłaszcza gdy przed pandemią prowadziło się bardzo aktywny tryb życia? Kilka wskazówek od lektorki angielskiego, która przed pandemią prowadziła zajęcia w wielu firmach i instytucjach, a przemieszczając się pomiędzy nimi robiła 12000 kroków dziennie. Jak zachować tę aktywność prowadząc zajęcia online z domu, od wczesnych godzin porannych do wieczora? Czy to w ogóle jest możliwe?

Pierwsze pomysły – 2 kilometry dziennie trzeba przejść, a więc marsz – slalom po dwupokojowym mieszkaniu z telefonem w ręku odmierzającym dystans. Oczywiście, można było się nastawić na pobijanie swoich własnych rekordów.

Krok drugi – zakup roweru stacjonarnego i bieżni. Mieszkanie powoli zaczyna przypominać siłownię, a gdy pierwszy zapał już minął, to już tylko bezużyteczne sprzęty albo dwa więcej wieszaki w domu.

Powrót do kroku pierwszego – chodzenie, na przykład podczas rozmowy telefonicznej czy przeglądania wiadomości mailowych i tekstowych w telefonie. Schody zamiast windy. Komunikacja miejska zamiast samochodu. I warto wysiąść przystanek wcześniej, aby ten dystans pokonać pieszo.

Jeśli pracujemy cały dzień z domu, w pozycji siedzącej, warto przynajmniej wstać co 20 minut. Oczywiście, prowadząc zajęcia online w trybie 60 czy 90 minut, ten czas troszkę się nam wydłuży, ale ważne aby o tym pamiętać i nawet krótką przerwę między zajęciami spędzić nie w pozycji siedzącej. Warto pamiętać o piciu wody. Pracując intensywnie o tym zapominamy, więc dobrym pomysłem może być nastawienie timera, aby nam o tym przypomniał, np co pół godziny. Woda nie tylko nas nawodni, ale i zwiększy nasz poziom energii Dobrym rozwiązaniem może też być opaska monitorująca naszą aktywność. Pokaże nam liczbę zrobionych kroków, nasz poziom aktywności fizycznej, a także pomoże ustalić nasze cele sprawnościowe, czy przypomni o tej aktywności gdy siedzimy zbyt długo.

Kolejnym pomysłem na aktywność fizyczną mogą być codzienne obowiązki domowe. Potraktujmy odkurzanie jako ćwiczenie fizyczne a na pewno pomoże nam to zredukować czas, który spędzamy siedząc. Możemy również stworzyć mały ogródek na balkonie czy parapecie, podlewanie i pielęgnowanie roślin również oderwie nas od pozycji siedzącej.A może warto spróbować jogi czy prostych ćwiczeń z ciężarkami czy z piłką? Każda, nawet najmniejsza forma aktywności fizycznej zminimalizuje nasz siedzący tryb życia.

Ważna jest też organizacja naszej pracy. Mamy bardziej elastyczne godziny pracy czy pracę zadaniową i wtedy warto pamiętać o przerwach. Pracując w biurze, wiemy kiedy powinniśmy skończyć, w domu te granice się zatracają, czasem uświadamiamy sobie, że pracujemy dużo dłużej niż byśmy pracowali w biurze i nie ma nikogo obok, kto powie – kończymy na dziś, tak więc dobrze trzymać się wyznaczonej struktury.

Istotne jest również znalezienie miejsca do pracy, a jeśli nie mamy takiego w domu, powinniśmy go sobie stworzyć. Nie wszyscy mają do dyspozycji cały pokój, więc czasem musi wystarczyć mały kącik, który uprzątniemy z „domowego bałaganu”, chowając zabawki, pranie czy piloty do telewizora. W ten sposób tworzymy taką przestrzeń dla siebie, ale też jest to wskazówka dla innych domowników, że to jest nasze miejsce pracy.

Kolejnym ważnym elementem jest pozbycie się rzeczy, które mogą nas rozpraszać i utrudniać skupienie na pracy. Oczywiście, trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez telefonu, ale możemy spróbować odłożyć go gdzieś dalej na godzinę, potem dwie…możemy włączyć tryb samolotowy…albo wyznaczyć sobie czas na korzystanie z telefonu, np 15 minut na dwie godziny. To samo dotyczy portali społecznościowych, zakupów online czy telewizji.

Ale nie samą pracą człowiek żyje, więc warto poświęcić chwilkę na rozmowy z kolegami na tematy prywatne, co zwykle się odbywa w trakcie lunchu, wspólnego wyjścia na przerwę czy w windzie. Pracując zdalnie, sami musimy stworzyć tego typu możliwości, na przykład spotykając się na 5 minut przy porannej kawie na platformie online. Na pewno będzie to miły początek dnia i da nam dużo energii do pracy z domu.

Margerita Kaleta – Metodyk szkoły Advantis